Din guide til Rolex’ lænker og remme

Vi påskønner tit de betagende ure, men i dette indlæg vender vi urene rundt og ser nærmere på Rolex' smukke lænker og remme

Skrevet af alexandra

Hos Rolex er der aldrig overladt noget til tilfældighederne. Heller ikke når det gælder deres lænker og remme. For selvom det måske ikke er den del af uret, som får opmærksomhed ved første øjekast, så er de, ligesom alt andet fra Rolex’ hånd, nøje studeret inden de forlader produktionen for at sikre æstetik, komfort og holdbarhed er i top.

Rolex lænker

Da Rolex’ første armbåndsur kom på markedet var i det i følgeskab af en læderrem. Trods at Rolex stadig producerer flere modeller med læderrem, er det i dag lænken der dominerer de fleste af Rolex’ modeller. Lænken kommer i oyster, jubilee, president, pearlmaster og oysterflex. Nogle af dem ser stort set ud som da de kom på markedet, imens andre er blevet udviklet en del på – dog med respekt for deres oprindelige design.

Oyster-lænken

Oyster-lænken blev præsenteret første gang i slutningen af 1930’erne. Den er kendt på dens flade 3-delte lænkekonstruktion og er den mest udbredte lænke. Det er også den lænke, der kommer i flest variationer, og som derfor er tilgængelig i alle typer og kombinationer af metallerne. Du kan få lænken i stål, rolesor (kombination af to metaller), 18 karat guld, 18 karat hvidguld og 18 karat everose. Oyster-lænken ses normalvis på sportmodeller såsom Submariner eller Daytona, men kan også findes på eksempelvis Datejust og Oyster Perpetual. Oysterlænken fås med alle typer rolex-spænder herunder oysterlock, oysterclasp og crownclasp og kan også inkludere easylink.

Rolex oyster-lænke

Jubilee-lænken

I forbindelse med Rolex’ 40-års jubilæum i 1945 fik den såkaldte Datejust verdenspremiere. Men det var ikke kun modellen, der havde premiere. Uret kom nemlig i følgeskab med en ny 5-delt lænke, som blev designet helt specielt til Datejust – den såkaldte jubilee-lænke. I starten var det kun muligt at erhverve sig lænken i guld, men i 1950’erne, da ny lænke kaldet president kom på markedet, blev den også produceret i guld/stål og stål. Du kan i dag få lænken i guld, stål og guld/stål. Jubilee-lænken, som oprindeligt blev designet til Datejust, ses oftest på denne model, men kan også findes på eksempelvis GMT Master II ”Pepsi”. Jubilee-lænken kommer med den såkaldte crowneclasp, som smukt skaber en skjult lukning eller oysterclaps, som også ses på oysterlænken.

President-lænken

I 1956 præsenterede Rolex president-lænken sammen med modellen Day-Date. Lænken blev lavet helt specielt til denne, og benyttes i dag stadig hovedsageligt til Day-date. Dog ses den også på nogle versioner af Lady-Datejust – men kun dem med de kostbare metaller såsom guld og everose.

President-lænken ligger udseendemæssigt mellem oyster- og jubilee-læken. Den har ligesom oyster en 3-delt lænke. Men President-lænken har også de halvrunde led, som ses på jubilee-lænken. Som noget helt fast laves President-lænken aldrig i stål. Den er kun tilgængelig i 18 karat guld, hvidguld, everose og platin. Den eksklusive lænke fås desuden kun med crowneclasp.

Pearlmaster-lænken

Da Pearlmaster-serien kom på markedet i 1992 var det med en introduktion af en ny 5-delt lænke med afrundede kanter kaldet pearlmaster-lænken. Pearlmaster er Rolex’ smykkeure-kollektion, hvor du blandt andet finder diamanter, der pryder både skiver og lænker. Derfor betragtes lænken også som Rolex’ mest feminine. Pearlmaster-lænken kommer i 18 karat guld, hvidguld og everose. Derudover kan versionerne fås fuldt tildækket af diamanter, men også med færre end det. Pearlmaster-lænken kommer altid med den skjulte lukning crownclasp.

Oysterflex-lænken

Det nyeste skud på stammen kaldes oysterflex. Lænken blev introduceret i 2015 på Yacht-master 40 og er Rolex’ svar på en gummirem. Ved første øjekast ligner oysterflex blot en gummirem med foldespænde, men når det handler om Rolex, ved vi alle godt, at der ikke er noget fra deres hånd, som er så simpelt. For selvom de fleste nok vil fastholde, at når der er tale om gummi, hedder det en rem, så kalder vi det en lænke, fordi Rolex insisterer på det. Og der er en særlig grund til, at de gør det. Den grund skal findes i konstruktionen. For inde i oysterflex-lænken er en kerne lavet af titanium og nikkel. Denne er overdækket af sort elastomer – et materiale der især er modstandsdygtigt overfor miljøpåvirkninger og som ydermere er utrolig holdbart. Denne kombination gør, at oysterflex er ligeså robust som metal, men stadig ligeså fleksibel som en gummirem.

Rolex har derudover også tænkt på den varme en gummirem kan afgive og derfor påsat ”finner”. Disse finner efterlader plads mellem huden og lænken, hvilket giver bedre luftcirkulation og dermed bedre komfort. Oysterflex-lænken har desuden en oysterlock, der lukker lænken sikkert rundt om håndleddet i selskab af easylink, som gør, at man kan udvide eller stramme lænken med fem millimeter.

Oysterflex-lænken er i øjeblikket tilgængelig på Yacht-Master i everose og Daytona i guld, hvidguld og everose og har derfor erstattet de Daytona-modeller, der kom med en læderrem.

Rolex’ remme

Læderremmene

Vi slutter indlægget, hvor det hele startede. For som tidligere nævnt begyndte det hele med en læderrem og trods at de fleste modeller i dag findes med en lænke, er der stadig fokus på at producere smukke læderremme til nogle af Rolex’ modeller. Læderremmen findes eksempelvis på modellen Cellini, men du kan også få en læderrem på nogle Sky-dweller modeller og Day-date. Læderremmene kommer i mange forskellige kombinationer og farver alt efter model, som for eksempel grøn, blå og chokoladebrun.

Bag hver model er der altså en lænke og en rem, der er udarbejdet til at passe den enkelte model til perfektion. Hvis du allerede har erhvervet dig eller går med tanker om at købe et nyt ur, kan du lige nu læse vores indlæg om, hvordan du vedligeholder dit ur og herunder også din lænke.

Din forespørgsel

Ja tak, jeg vil gerne modtage relevante nyheder og gode tilbud fra UrHandleren