To af verdens store urproducenter, Omega og Swatch, gik i marts 2022 sammen og skabte den omtalte MoonSwatch kollektion på 11 nye ure. Lanceringen af den nye kollektion skete på et tidspunkt, hvor de fleste ur-entusiaster ventede i spænding på det store årlige ur-event, Watches And Wonders. Men et uventede ur i plastik skulle få lov til at stjæle opmærksomheden fra det eksklusive event.

Et ur til en overkommelig pris

MoonSwatch har været med til at skabe foragt, begær og forvirring blandt de mange ur-entusiaster. Der er de mennesker, der bruger deres liv på at kunne få råd til et oprindeligt Omega Speedmaster Moonwatch eller dem, der bruger flere af døgnets vågnetimer på at beundre det fantastisk ur. Og pludselig lancerer selvsamme virksomhed et ur, der ikke er i nærheden af samme prisklasse som det oprindelige. Scenariet virker helt skørt. Men er det det? For hører der mere til historien end blot en overkommelig prisklasse, som flere kan være med i?

Er der tale om et reklamestunt?

Omega og Swatch valgte at lancere MoonSwatch nogle dage før det berømte event, Watches And Wonders. Dette event er forbeholdt nogle af ur-verdenens mest luksuriøse og eksklusive producenter. Rolex, Patek Phillippe, Audemars Piguet, alle de helt store er inviteret til festen. Derfor mener flere, at lanceringen tyder mere på et reklamestunt end et samarbejde mellem to store producenter. Det må siges, at det strategiske træk stjal en del af opmærksomheden fra det eksklusive event. Hvilket antages at være en del af den planlagte marktingstrategi.

En efternøler af det oprindelige Speedmaster Moonwatch

Den nye MoonSwatch kollektion er baseret på Omega Speedmaster Moonwatch, som var det første ur, der blev båret af en astronaut på Apollo 11-missionen til månen. MoonSwatch kollektionen tilbyder en version af det ikoniske ur til en mere overkommelig pris. Der er nogle ligheder mellem den originale Speedmaster og alle MoonSwatch modellerne. Hvert ur har en urkasse på 42mm. og en velcrorem, som matcher den pågældende farve på uret. En lignende rem var brugt på det oprindelige Omega Speedmaster, fordi det var det eneste, der passede oven på astronauternes rumdragter. Der er naturligvis også nogle forskelle. De nye ure er lavet i et plastikmateriale i bioceramic, hvorimod det oprindelige ur var produceret i stål.

Navne efter solsystemet

Kollektionens nye ure er alle opkaldt efter et bestemt aspekt i solsystemet. Urenes navn starter alle med ”Mission to”. Herefter kommer navnet på en planet, solen eller månen. Bag på uret er hvert batteri udsmykket med et billede af den del af solsystemet, uret er opkaldt efter. Eksempelvis ser vi Mission to the Sun i en helt gul farve, Mission to Venus kommer kommer i en støvet pink, Mission on Earth ses i de kendetegnede farver blå og grøn, Mission to the Moon kommer i det nøjagtig samme design og dimensioner som det oprindelige Speedmaster Moonwatch.

UrHandleren og Reklamemanden

I denne uges video fra UrHandleren kommer Reklamemanden med sit syn på, hvordan han tolker lanceringen af MoonSwatch. Hvilket egentlig er meget passende. For hvem skulle ellers have lov til at tale om et reklamestunt end herren selv, der har tilbragt mange år i branchen. Reklamemanden vil samtidig vise to af de famøse modeller, som han har fået lov til at låne. Se med i videoen nedenfor og bliv klogere på det største strategiske træk i urverdenen 2022.